BSDestek ®

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
BSDestek ®

HERKES BİRGÜN ŞARKIMIZI DİNLEYECEK ®


    İşlemciler hakkında bilgiler

    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : İşlemciler hakkında bilgiler Ac10
    Takım : İşlemciler hakkında bilgiler Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    İşlemciler hakkında bilgiler Left_bar_bleue0 / 1000 / 100İşlemciler hakkında bilgiler Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : İşlemciler hakkında bilgiler Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    İşlemciler hakkında bilgiler Empty İşlemciler hakkında bilgiler

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 28 Tem. 2008 - 14:01

    LGA 775'e İşlemci Montajı ve Güç Tüketimi

    LGA775 işlemci kullanımında ve kurulumunda uyulması gereken bazı önemli kurulum ayrıntıları bulunmaktadır. Eğer kuruluma dikkat etmezseniz işlemcinize ve işlemci yuvanıza zarar verebilirsiniz.

    P4 işlemciler artık yeni bir arabirime sahipler. Bu yeni işlemcilerdeki en büyük değişiklik artık altlarında bacaklarının bulunmaması. Artık işlemcinin altında dokunulmaması gereken ve işlemcilerin LGA775 (Soket 775 / Socket T) isminin kaynağı olan 775 adet kontak noktası bulunuyor.

    Dikkat edilmesi gerek noktalar:

    - İşlemcinin altındaki kontak noktalarına ve soket içindeki pinlere dokunmayın!
    - İşlemciyi yuvaya eğim yapmayacak şekilde oturtun.
    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_003

    Kolu kenara çekip kaldırdığınızda soketin kenarlarını kapatan çerçeve serbest hale geliyor.
    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_004

    Serbest kalan metal çerçeveyi elinizle basitçe kaldırabilirsiniz.
    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_005

    Temelde LGA 775 soketi şekilde görülenden ibaret. İşlemcinin iğneler üstüne yumuşak iniş yapması gerekiyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_006
    Yeni işlemcinin görünüşü.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_007
    Dikkatle yerleştirmeye dikkat edin. Sakın düşürmeyin ve olabildiğince dengeli ve yavaşça oturtun.

    İşlemciyi dik olarak yerine oturtun ve düzgün oturduğundan emin olun. İşlemcinin oturup oturmadığını bakarak anlayabilirsiniz kolu yerine kilitlemeden önce işlemciye her yönden eşit baskı uygulandığına dikkat edin ve işlemciyi elinizle zorlamayın. Eğer işlemci yerine tam oturmamışsa kenarlarından tutup dikkatlice kaldırın ve yeniden yerleştirmeyi deneyin.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_008
    Çentikler işlemciyi yanlış oturtmanızı engelliyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_009

    Açık kolun gösterdiği yöndeki işlemci üzerindeki yazıların okunabilmesi gerekiyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_010

    Şimdi çerçeveyi işlemci üzerine kapatın ve işlemcinin üzerindeki ısı yayıcıya yaslandığından emin olun.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_011

    Dikkatle kolu kapatın...

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu_inst_012

    ... ve işlem tamam.

    İşlemciler hakkında bilgiler Socket_compares
    Soket LGA 775'e karşı Soket 478.

    Yeni işlemcilerin boşta çalışma ve yüklenme durumlarında güç tüketimleri.
    İşlemciler hakkında bilgiler Chart_powerconsumption_idle
    İşlemciler hakkında bilgiler Chart_powerconsumption_load

    Alıntıdır
    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : İşlemciler hakkında bilgiler Ac10
    Takım : İşlemciler hakkında bilgiler Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    İşlemciler hakkında bilgiler Left_bar_bleue0 / 1000 / 100İşlemciler hakkında bilgiler Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : İşlemciler hakkında bilgiler Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    İşlemciler hakkında bilgiler Empty Geri: İşlemciler hakkında bilgiler

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 28 Tem. 2008 - 14:01

    Hatırlayanlar bilir. Birkaç sene önce Hyperthreading teknolojisi ile tanışmıştık
    Bu teknoloji sayesinde bir işlemcinin iki işlemci gücünde çalıştığını gördük.
    Günümüzde bu değişimin yerini Dual Core teknolojisi aldı. Dual Core teknolojisi Hyperthreading’e çok benziyor. Farkı Hyperthreading ile yaratılan sanal işlemci yerine fiziksel ikinci işlem birimin olması. Bunlar birçoğumuzun bildiği şeyler. Yenilik ise daha az enerji tüketimi ile daha yüksek performans sağlayan sistemlerin geliştirilmesinde. Yani Quad Core teknolojisi.

    İşlemciler hakkında bilgiler Cpu

    Moore yasalarına göre sistem kapasiteleri her onsekiz ayda bir ikiye katlanıyor. Ancak artık CPU performansını saat hızını arttırarak yükseltmek pek etkili gözükmüyor. Ayrıca 3GHZ'den sonra saat hızını arttırmak işlemcide çok fazla ısınmaya sebep oluyor.
    CPU hızını arttırmak isimizi görmediğine göre, yeni yöntem birden fazla işlemcinin hızından faydalanarak performansı arttırmak veya multithreading'den faydalanmaktır.

    İşlemciler hakkında bilgiler Dual

    Gelecek, çoklu çekirdekli işlemcilerde. İşlemci üreticileri bunun farkındalar ve tüm güçlerini bu konuya yoğunlaştırmış durumdalar. Öyle ki, çift çekirdekli işlemcilerin yanı sıra 4 çekirdekli işlemciler için de çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Aslında bu teknolojinin temelinin HyperThreading teknolojisi ile atıldığını söylememiz mümkün. Bildiğiniz gibi, HyperThreading teknolojisi ile fiziksel işlemcinin yanı sıra, bir de sanal işlemci söz konusuydu.

    Şu anda pazarda hem tek hem de çift çekirdekli işlemciler bulunabiliyor. İşletim sistemleri, iş yükünü çekirdekler arasında kolayca bölebildiğinden herhangi bir hız artırımından daha verimli ve daha fazla başarım sunan iki çekirdeğe (ve hatta dört veya daha fazla çekirdeğe) sahip işlemciler açık bir şekilde gelecek vaat ediyor. Ayrıca iş parçası uyumlu yazılımların başarımı da çekirdek sayısıyla doğrudan orantılıdır. Ek olarak birden fazla çekirdek sistemin tepkiselliğini (responsiveness) arttırıyor: Sisteminiz klavye ve fare hareketlerine daha çabuk cevap veriyor can sıkıcı takılmalar olmuyor.

    Şimdiki değişim çok farklı değil, sadece biri sanal biri fiziksel iki işlemci yerine, iki adet fiziksel çekirdek yer alıyor. Böylece, işlemci üreticileri arasında nicedir süre giden GigaHertz savaşı sona ermeye yüz tutuyor ve yeni teknolojiler ön plana çıkıyor. Söz gelimi, işlemci boyutlarının sürekli küçülmesini fırsat bilen üreticiler, ikinci bir işlem birimini aynı yapının içine ekleme düşüncesiyle, bu teknolojik mücadeleyi farklı bir alana taşıdılar. Bu, uzun zamandan sonra nihayet gözle görülür bir performans artışının yaşanacağı anlamına geliyor. Dolayısıyla, yeni nesil işlemcilerde yüksek bir sistem saat frekans artışı beklemek pek de doğru değil. Ama dikkat, çift çekirdek mimarisi, performans değerinin ikiye katlanacağı anlamına gelmiyor.

    Quad dört anlamına geliyor. Dolayısıyla geleceğin masaüstü işlemcilerinin dört çekirdekli olacağına dair ilk resmi açıklama İntel’den geldi. Hepsi bununla sınırlı olsa yine iyi: Intel firmasının mühendisleri beş ile on yıl içinde on çekirdekli işlemcilerin hayatta geçeceğinden bahsediyordu. Peki, bu işlemciler nasıl çalışacak sözü edilen işlemciler uygulamaları Thread’lere bölecek. Çekirdek sayısı kadar oluşacak thread’lar birbirlerini ile paralel çalıştıracak.
    Uygulamalarımızı çalıştırdığımız bilgisayarlar genellikle tek işlemcilidir. Ve bilindiği üzere tek işlemcili bir makine o an için sadece tek bir işlem(process) yapabilir. Eğer bir program çalıştıracak olsanız işlemciniz sadece bu çalıştıracağınız programa yönelecek ve sadece bu programın isteklerini cevaplayabilecektir. Aynı anda bir başka program açmanıza ve yeni açılan bu program üzerinde işlemler yapmanıza izin vermeyecektir.

    Multi Thread kavramını bilmeyenler, emininki şu an peki Windows bu işi nasıl yapıyor gibisinden sorular sormaya başlamıştır. Şuan sıklıkla kullanılan bir işletim sistemi olan Windows aslında tek bir işlemciyle çalışabilmesine rağmen, kullanıcılarına birçok işlemi bir arada yapabilmesini sağlar. Bunu yaparken de, işletim sisteminden istemiş olduğunuz talepler threadlere bölünür ve bu threadlerin ardarda çalışmasıyla gerçekleşir.

    Daha iyi anlamanız için bu threadlere bölme konusunu biraz daha açalım.
    MS-DOS işletim sistemine bilmeyeniniz yoktur. MS-DOS işletim sistemi multi thread kullanmaz. MS-DOS ortamında bir programı çalıştırdığınızda dikkat etmişsinizdir: Program çalıştığında, işletim sistemiyle alakası kesilir ve işlemci sadece çalışan programın taleplerine cevap verir. Yani programı kapatıp işletim sistemine dönünceye kadar işlemcinin görevi sadece o programı çalıştırır. Siz o esnada işlemcinize başka bir program kullandıramasanız.

    Ancak multi thread çalışan işletim sistemleri, birçok uygulamayı, üstelik işletim sisteminin kapanmasına izin vermeden gerçekleştirebilmektedir. Örneğin şuan siz bu yazıyı okurken bir explorer açık durumda ve isterseniz müzik dinlemek için başka, maillerinizi kontrol etmek için başka bir program açabilirsiniz. İsterseniz Ctrl + Alt + Delete Tuş kombinasyonunu kullanarak şu an çalışmakta olan tüm processleri listeleyebilirsiniz.
    Tek bir işlemcinin normalde tek bir işlem(process) çalıştırabilmesi gerekirken nasıl olurda bu kadar çok işlemi aynı anda çalıştırabiliyor mantığına gelince... Mesela, işlemcinin 2 işlemi aynı anda çalıştırıyor olması; aslında işlemcinin, 1.işlemin bir kısmını hemen ardından 2.işlemin bir kısmını, sonra tekrar 1. işlemin bir kısmını yapmasıyla sağlanmaktadır. Bu geçişler o kadar hızlı olmaktaki biz fark edememekteyiz.

    Çoklu İşlem İçin Hazırlıklı olun

    İşlemciler hakkında bilgiler Cahce1
    Bu fotoğraf THG sitesinden alıntıdır.

    Birden fazla çekirdek veya mantıksal işlemci (HyperThreading gibi) çalıştırabilmek için Windows XP'nin ACPI çoklu-işlemci kipini etkin hale getirmeniz gerekiyor

    İşlemciler hakkında bilgiler Wol_errorOrjinal Boyutunda Açmak İçin ( 503x385 ve %3$sKB ) Buraya Tıklayınİşlemciler hakkında bilgiler Cahce2
    Bu fotoğraf THG sitesinden alıntıdır.

    Eğer zaten kullandığınız sürücü bu değilse işlemci sürücüsünü kurmanız gerekiyor.


    Önümüzdeki yıllarda bizi neler bekliyor?
    İşlemciler hakkında bilgiler Processors

    Bu yılın sonunda veya gelecek yılın başında işlemciler, yeni teknolojilerle güçlendirilecek. Bu yeni teknolojilere bir göz atalım.

    1-virtualization teknolojisi

    a- Intel virtualization teknolojisi Vanderpool’un olarak adlandırılan teknoloji sayesinde, birden fazla disk bölümünde birden çok işletim sisteminin aynı anda çalışması mümkün olacak. 2006 yılında yepyeni bir çekirdek mimarisi ile tanışacağız. Presler olarak adlandırılan bu mimari, 65 nm teknolojisine sahip çift çekirdekli işlemcileri içerecek.
    b-AMD’nin de işlemcilerinde kullandığı Virtualization teknolojisi, bir sistemin birden fazla işletim sistemini ve uygulamayı, bağımsız bölümlerde veya “konteynerler”de daha iyi çalıştırmasına izin veriyor. Ayrıca özellikle veri depolama aygıtlarında, aygıtların fiziksel yerlerine ve konumlarına bakılmaksızın çok daha verimli ve kolaylıkla yönetim sağlıyor.
    Yeri gelmişken Sanallaştırma Teknolojisi'nden yararlanmak için Hypervisor yazılımına sahip olmanız gerektiğini hatırlatalım

    İşlemciler hakkında bilgiler 2347C233292C232366CE721930A397C2
    Quad-core Kenstfield işlemcisi iki adet Die üzerinde dört çekirdekli işlemci

    2-Auto threading yazılımı

    Bu teknolojiye paralel olarak teknoloji uyumlu yazılım bütünleştirmeleri ile birlikte “Auto threading” yapabilecek yazılımlar da geliştirilecek bu alanda yaşanacak değişimlerden biri olan akıllı ön bellekler ise önceki işlemci teknolojilerinde yaşanan dar boğazını ortadan kaldırmak için geliştirilmiş.

    3-3D stack Memory

    Bu teknolojisi ise belleklerin işlemci çekirdeği ile daha yakın temas da çalışmasını ön görüyor. Bunun için daha düşük bir güç tüketimi için “Energy efficient system architecture” geliştirilmiş durumda oldukça ilgi çekici olan en önemli değişim ise Transaction memory’ teknolojisi sayesinde çoklu threadlerin belleği nasıl kullanmaları gerektiğini ayarlaması.

    4-Smart Cachce

    PC sistemini, işlemcinin önbelleğini daha etkili kullanmasını sağlayan, veri trafiğinin yoğunluğunu düşüren ve verinin erişim süresini düşüren bir teknoloji. İşlemcinin içinde yer alan bu teknoloji, aynı zamanda çekirdekler arasında bellek paylaşımı sağlıyor.

    5- Transaction Memory teknolojisi sayesinde çoklu thread’lerin belleği nasıl kullanmaları gerektiğini ayarlaması.

    6- Önbellek artırımı; İşlemci üzerindeki diğer gelişmede işlemcinin performansını belli uygulamalar için yükseltmekte kullandığı bir yöntemdir. Intel, sunucu sistemleri için hazırladığı yol haritasında birkaç büyük değişikliği gerçekleştirdiğini görüyoruz. 24MB Tampon belleğe sahip, çift ve dört çekirdekli işlemciler yavaş bir şekilde kendisini göstermeye başladı.

    Önbelleğin büyümesi neden bu kadar önemlidir? Biraz da önbellekten bahsedelim.

    Bu gün PC’lerde kullanılan tüm donanımlar 15 yıl öncesine göre çok daha hızlı. Ama her bir donanım bileşeninin hızı eşit ölçüde artmadı. Örneğin işlemcilerdeki performans gelişimi, sabit disktekilerden kat kat fazladır. Hani meşhur bir laf vardır ya “PC’nin hızı en yavaş donanımın hızı kadardır”derler ya, CPU ve diğer donanımlar ne kadar hızlı olurlarsa olsunlar, pc’nin en yavaş üyesi olan HDD ile bu performans artışını tam anlamı ile tam olarak yaşamanız mümkün değildir. İşlemci boş boş oturup kendine bilgi gelmesini bekler. İşte bunu önlemek için bazı ara çözümler geliştirildi. Bilgileri sabit diskten önbellek (cachce) adı verilen bir birime aktarılması, işlemcinin ihtiyaç duyduğunda sık kullanılan bilgileri bu önbellek alanından alması. İşte önbelleklerin amacı budur. Bir PC’de çeşitli bellek kademeleri vardır.

    Birincil önbellek (L1 cache) =L1 önbellek en hızlısıdır ve günümüz PC’lerinde doğrudan işlemci üzerinde yer alır.Bu önbellekin boyutu genelde küçüktür.

    İkincil önbellek (L2 cache)=L2 önbellek biraz daha yavaş ama L1 önbelleğe göre biraz daha büyük olabilir. İşlemci ile işlemci hızının yarı hızında haberleşir.

    Üçüncü seviye (L3) önbelleği = Kullandıkları anakartlarda da sistem veriyolu hızında çalışan bir önbellektir.

    Sonuçta da işlemci çekirdeği ile aynı hızda çalışan üç önbellek kademesi ortaya çıktmış.
    Sistem belleği (RAM)
    Sabit Disk belleği
    CD Rom belleği gibi…

    İşlemciler hakkında bilgiler Cahce

    Diyelim ki işlemci bir bilgiye ihtiyaç duyuyor. Önce gidip en hızlı bellek türü olan L1 önbelleğe bakar. Bilgi orada varsa gecikme olmaksızın bu bilgileri alır ve işler. L1 önbellekte yoksa L2 ‘ye bakar ve buradaysa nispeten küçük bir gecikmeyle ile bilgileri alır.Orada da yoksa L3 önbelleğe başvurur oradan da önbelleğe göre daha yavaş olan sistem belleğine, yine yoksa en yavaşları olan sabit diske veya CD-ROM vb.. bilginin bulunduğu cihazlara bakar.


    7-SSE komutlarına da bir ekleme yapılmış.

    8-Averill platformunda yer alacak olan bu işlemci, ICH8 yonga setiyle çalışacak. 2007 yılında da Broadwater adlı bir platform ile tanışacağız. Millville ve Allendale adlı işlemcileri kullanacak olan bu yeni platform, Pentium ve Celeron’un yerlerini alacak.

    Sonuç olarak; Fiziksel sanaldan daha iyi

    Direct 3D ve Open GL gibi Single Threaded uygulamaları çalıştıracak olan kişiler isteklerini 64 bitlik bir işlemci ile karşılamayı tercih edebilirler. Aynı tercih, günümüzün gözde oyunlarını çalıştırmak isteyen kişiler için de geçerli olabilir: Ama işin içine Multiprocessing (=çoklu-işlem) özelliği girdiğinde, çift çekirdekli veya çoklu çekirdekli işlemcilerin daha doğru bir seçim olduğunu unutmamak gerekiyor. Zira iki adet fiziksel çekirdeğin Hyperthreading gibi çekirdeklerin birinin sanal olduğu bir sistemden çok daha iyi performans ortaya koyacağı kesin. Ayrıca oyun geliştiricilerinin gelecekte oyunları çok işlemcili sistemleri dikkate alarak yazacaklarını düşünürsek, çift çekirdeğe şimdiden geçmek doğru bir seçim olabilir. Çoğu sistemde bir uygulama çalışırken arka planda anti virüs ya da güvenlik duvarı uygulamaları da yer alır. Bu işlemler multithreading işlemi olarak algılandığında, çift çekirdekli bir işlemci doğal olarak avantajlı duruma geçecektir.

    Alıntıdır
    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : İşlemciler hakkında bilgiler Ac10
    Takım : İşlemciler hakkında bilgiler Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    İşlemciler hakkında bilgiler Left_bar_bleue0 / 1000 / 100İşlemciler hakkında bilgiler Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : İşlemciler hakkında bilgiler Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    İşlemciler hakkında bilgiler Empty Geri: İşlemciler hakkında bilgiler

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 28 Tem. 2008 - 14:02

    Turion64, Intel'in Centrino atağına karşın AMD'nin geliştirdiği 64 Bit desteği bulunan yeni nesil taşınabilir işlemcidir. Üstelik Turion64 Pentium-M işlemcilerde olmayan 64-Bit sistemleri ve uygulamalarını destekliyor olmasının yanı sıra, rakiplerinin henüz desteklemediği SSE3 çokluortam yönergelerini de desteklemektedir.

    Turion64, yine Intel Centrino sisteminden farklı olarak, üreticileri bu teknolojiyi ürünlerinde kullanırken yönlendirilen pazar mantığından kurtarıyor ve hangi yongasetini ve kablosuz ağ bileşenini kullanacaklarına üreticiler kendileri karar verebiliyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler Turion64

    AMD Turion’da ML koduyla başlayan işlemciler (ML-28, ML-30, ML-32, ML-34, ML-37 ve ML-40) 35 Watt güç tüketimine sahipken, MT koduyla başlayan işlemciler (MT-28, MT-30, MT-32, MT-34 ve MT-37) 25 Watt güç tüketiyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler T1

    Lancaster kod adıyla üretilen Turion64 çekirdeği 0,09 mikron mimarisi ile hazırlanmış. Bu da 0,13 mikron mimarisi ile hazırlanan Mobile Athlon64’lere oranla düşük maliyetli bir üretim sağlıyor; ayrıca düşük ısı ortaya çıkarıp, daha az güce ihtiyaç duyuyor.

    İşlemciler hakkında bilgiler T2

    Tüm işlemcilerde L1 ön belleğin standart olarak 128 KB boyutunda olduğunu görüyoruz. L2 ön belleği ise ML-28, ML-32, MT-28 ve MT- 32’de 512 KB, diğer tüm Turion 64’lerde ise 1 MB. AMD, ön belleği 2 MB’a çekmek yerine, masaüstü 64 bit işlemcilerinde yer alan bellek denetim arabirimini işlemciye entegre etmiştir. Bu sayede, işlemcinin bellekle olan veri alışverişini düzenleyerek, diğer bileşenlerle olan veri alışveriş hızının artması sağlanıyor.


    Turion 64, işlemci hız ve voltajını sistemin çalışma yoğunluğuna göre adapte edebilmesiyle de daha fazla pil ömrü sunuyor. PowerNow! teknolojisiyle tam güç çalışırken 1,35 Watt güç çeken Turion 64, yarı güce düştüğünde 0,9 Watt güç çekiyor.

    Diğer 64 bit işlemcilerde olduğu gibi Turion64 de Enhanced Virus Protection adında bir virüs koruma sistemine sahip. Bu işlemciyi üzerinde Service Pack 2 kurulu bir Windows XP işletim sistemi ile kullandığınızda, belleğe yerleşerek sisteminize zarar verebilecek truva atları, virüs ve solucanlara karşı işleyen hazır bir güvenlik duvarı oluşuyor.


    Bu dökümanın hazırlanmasında aşağıdaki makalelerden istifade edilmiştir:
    :: AMD
    :: Chip
    :: Tom's Hardware Guide
    :: Donanım Haber
    :: GamePC

    Alıntıdır
    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : İşlemciler hakkında bilgiler Ac10
    Takım : İşlemciler hakkında bilgiler Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    İşlemciler hakkında bilgiler Left_bar_bleue0 / 1000 / 100İşlemciler hakkında bilgiler Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : İşlemciler hakkında bilgiler Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    İşlemciler hakkında bilgiler Empty Geri: İşlemciler hakkında bilgiler

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 28 Tem. 2008 - 14:03

    Çift çekirdekli işlemciler



    Dual Core CPU’lar yukarıdaki resimde de görüldüğü gibi, bir CPU’nun iki çekirdeğe sahip olmasıdır. CPU’da bulunan çekirdekler işi aralarında paylaşan ve ortaklaşa çalışabilen iki veya daha fazla işlem birimi barındıran yongalar da diyebiliriz. Neden bu teknolojiye ihtiyaç duyuldu biraz da ondan bahsedelim.

    1-Fizik yasaları, mühendislerin saat hızlarını sonsuza kadar arttırabilmelerini engeller. Silikonun sınırlarına neredeyse ulaşılmak üzereyken saat hızlarının hala arttığını görüyoruz. Saat hızı her zaman performans anlamına gelmiyor, bu yüzden mühendisler işlemcilerin her saat vuruşunda daha fazla komutu işleyebilmeleri için de uğraşıyorlar aynı zamanda. 4 bitlik bir işlemci bile iki tane 32 bitlik sayıyı toplayabilir ama bunun için pek çok komutu işlemesi gerekir. 32 bitlik bir işlemci bu toplamayı tek bir komutla yapabilir. Normal yöntemlerle bir komutu yüklemek, çözmek, kullanacağı veriyi almak, çalıştırmak ve son olarak da sonucu yazmak için beş saat vuruşu gerekir. Bu sorunu çözmek için günümüz işlemcileri pipelining denen teknolojiyi kullanılır. Bu teknolojide bir işlemi yapmak için değişik aşamalar ard arda dizilir ve bir işlemin bir aşaması yapılırken boştaki kaynaklarla da başka bir işlemin herhangi bir aşaması yapılabilir. Bu teknolojiyle bir komutu tek bir saat vuruşunda bitirebilmek mümkün olur. Superscalar denen bir mimariyle paralel pipellinelar kullanılarak performans daha da arttırılabilir. Bu konudaki son gelişme Intel'in Hyperthreading teknolojisidir. Komutları paralel olarak çalıştırmak için çift işlemciye ihtiyaç duyulur. Bu teknolojideyse olaya şu şeklide yaklaşılır: Komutlar thread denen parçalardan oluşur ve çift işlemciyle komut seviyesinde paralellik yerine tek işlemciyle thread seviyeinde paralellik sağlanır. Komutlar threadlere ayrılır ve bu threadler paralel olarak işlenip çıkışta tekrar birleştirirler. Tek bir işlemci tam anlamıyla olmasa da belirli bir seviyede çift işlemci gibi çalışır. Bu yöntem sadece tek bir işlemcinin kaynakları kullanıldığı için çift işlemcinin yerini tutamasa da bazı uygulamalarda belirli bir performans artışı sağlar. En büyük dezavantajı komutların parçalanıp tekrar birleştirilmesi sırasında kaybedilen zaman yüzünden aynı anda birden çok komutun işlenmesine ihtiyaç duymayan programlarda az da olsa performans düşüşü yaşanmasıdır.

    Dual Core CPU'lar Windows Görev Yöneticisinden CPU kullanım geçmişini resimdeki gibi 4 adet olarak göreceksiniz



    2-Sıcaklık sorunlarından dolayı, işlemciler eskisi gibi saat hızlarını arttırarak hızlanamıyorlar. Bu yüzden aylardır işlemci açısından bir başarım duraksaması yaşanıyordu. En sonunda, Intel artan başarım seviyeleri konusunda, iki işlemci çekirdeğini tek bir yonga üzerinde birleştiren tamamen yeni bir fikirle kaşımıza çıkıyor. Bu değişim sayesinde önemli bir işlemci başarım artışı yaşanması bekleniyor.
    Sistemi gerekli olan bileşenlerle kurduktan sonra, işletim sisteminin de her bir işlemciye görevleri iyi bir şekilde paylaştırması gerekiyor. Çoklu işlemcili sistemlerden tam anlamıyla yararlanmak için modern işletim sistemlerinin, kendisinden istenen işleri küçük paketlere ayırarak birbirinden bağımsız şekilde çalıştırabilen, çoklu iş yürütme parçacıklarını (multiple thread) desteklemesi gerekiyor. Windows XP'nin iş düzenleyici (scheduler) arabirimi, iş parçacıklarını farklı işlemcilere atayarak bütün sistemin yük dengesini ve duyarlılığını en iyi şekilde ayarlamaya çalışıyor.

    3- Artık Fizik yasalarının sınırına yaklaşan teknoloji nedeniyle tek çekirdekten elde edilebilen işlem gücünün sınırına dayanmış bulunulduğunu yukarda bahsetmiştik (en azından şimdiki malzeme ve tasarım yapısıyla). Bu nedenle pazarın durumu üreticilerin iki veya daha çok işlem birimi barındıran çoklu çekirdekli ürünlere yönelmesi kaçınılmaz oldu. Intel 2002 yılında bir yonga içine iki işlemci koyma fikrini Hyper Threading (HT) ile daha önce kullanmaya çalışmıştı. Pentium 4 mimarisine HT Teknolojisinin eklenmesinin en temel sebebi AMD ile yaşanan saat hızı yarışıydı. İnanılmaz 3.06 GHz saat hızına çoktan ulaşılmış, Intel'in yürütme işhattı (pipeline) uzamış ve 20 aşamalı hale gelmişti. Bunun tersine AMD Athlon XP 10/15 aşamada (ALU/FPU) işini hallediyordu. Pentium III içinse bir işlem için 10 aşama (Tualatin ve Pentium M modelleri için bu değer 12'dir) yeterliydi. AMD'nin Athlon 64 işlemcisi ise hala 12 aşamalı işhattı (pipeline) kullanıyor.

    4-Bir taraftan da, derin işhattına sahip olan bir işlemci bir işlem turunda daha fazla iş yapabiliyor. Bu durum SSE2 ve SSE3 gibi komut uzantıları çalışırken iyi sonuç veriyor. Diğer taraftan neredeyse her işlem, işlemcinin bu uzun aşamalarından geçmek zorunda kalıyor ki bu da çok değerli olan saat turlarının (clock cycle) boşa gitmesi anlamına geliyor. Bu eksi etkiyi bir miktar kurtarmak ve Pentium 4'lerin uzun işhatlarını (bu arada Prescott'larla işhattı boyutu 31 aşamaya çıktı) biraz daha dolu tutabilmek için Intel, şöyle bir mantık geliştirdi: sanki iki mantıksal işlemci varmış gibi yapmak.Çoklu-çekirdekli işlemcilerin artısı görevleri (task) bölmek yerine verileri bölerek işleyebilmesidir.Veri birkaç tane parçaya ayrılıyor ve aynı kod veri üzerinde çalıştırılıyor. Bunun gerçekten pek çok artısı var.

    5-Bilgisayara biraz yüklenince yani birden fazla işlem yapmaya kalktığınızda“ Uygulama yanıt vermiyor” gibi sıkıcı uyarılarıdan kurtulmak için Hyper Threading teknolojisi çift işlemcili teknoloji ile bu aşılmaya çalışıldı. Bir program için gerekli olan işlemci süresini biraz daha verimli hale getirerek rahatsızlık verici "uygulama yanıt vermiyor" ekranlarını önlemeyi başardı. Şimdiye kadar çift işlemcili bir veya Hyper Threading desteği sunan bir sistemle çalıştıysanız, bilgisayarın yaptığınız işlemlere hemen cevap verdiğini fark etmişsinizdir - temel olarak Hyper Threading teknolojisinin yaptığı tam olarak bu. 2002 yılının sonbaharında, Intel bu mantığı Hyper Threading (HT) teknolojisi ile gündeme getirmişti. HT sayesinde Pentium 4 3.06 GHz ve bütün FSB800/1066 sürüm işlemciler aynı anda iki işlemi yürütebiliyorlardı. Bu özellik her ne kadar tek başına çalışan uygulamalarda sadece belirli şartlar altında ufak bir başarım artışı sağlıyor olsa da, sistemin kullanıcının isteklerine olan duyarlılığını (responsiveness) arka planda çalışan işlemleri sanal işlemciye yükleyerek arttırabiliyordu. HT sayesinde %100 işlemci yükünden dolayı donmuş bilgisayar ekranı görmek neredeyse tarihe karışmıştı

    6-Anti virüs, güvenlik duvarı (firewall) gibi sisteminizin güvenliğini sağlayan ve bugün artık zorunlu hala gelen bazı hizmetler ki bunlar ortalama bir masaüstü bilgisayarı için beşle on arasında Windows'la ilgisi olamayan hizmet çalıştırıyor. Bunlar arasında ekran kartı yazılımları, video veya ses uygulamaları için olan görev çubuğu ikonları, izleme yazılımları, ağ yazılımları veya depolama ve iletişim gibi diğer donanımlar için olan hizmetler. Windows ekranınızın sağ alt tarafında bulunan her görev çubuğu ikonu, işlemci zamanı ve bellek alanı kullanan bir hizmeti temsil ediyor.

    İşte yukarda saydığımız sorunlardan dolayı bütün yeni işlemciler, yükü dinamik olarak mantıksal işlemciler arasında bölerek (multi-tasking, çoklu-görevlendirme), aynı anda birden çok programı çalıştırabilme yeteneğine sahipler. Eğer mümkünse işletim sistemi iş yükünü, iş parçacığı temeline dayanarak (multi-threading, çoklu-iş parçası) çok daha derin bir seviyede dağıtabiliyor. Çoklu-görevlendirme (Multi-tasking) bildiğimiz modern bilgisayarlar demek, yani kullanıcının çok fazla başarım kaybı yaşamadan birden çok yazılımı ve pek çok sistem hizmetini (service) çalıştırabilmesi anlamına geliyor.



    İki mantıksal işleme birimine sahip olan sistemler kesinlikle her hangi bir sorun yaşamadan çoklu işler yapmak için mükemmeller. Karmaşık bir 3B oyun oynarken ses dosyalarınızı da sıkıştırdığınızı düşünün. Hatta bir görev daha eklemek istesek ve büyük bir veri dosyasını sıkıştırmaya başlasak 3B oyunun oynanabilirliğinden hiç bir şey gitmeyecek. Yine kaynak tüketen dördüncü bir görev yükleyelim, evet sistemin tepkiselliğinden (responsiveness) pek bir şey kaybetmediniz. Tabii ki Windows XP'nin, AMD ve Intel'in çift çekirdekli tasarımlarının sağladığı artıyı kullanarak gözle görülür miktarda iş parçasını (thread) aynı anda çalıştırabilme yeteneğini unutmamak lazım. Bunun anlamı şu, bilgisayarınızı her açtığınızda çalışmaya başlayan pek çok can sıkıcı programın yanında bilgisayarınızın hızının tek çekirdekli sistemlerde olduğu kadar düşeceğinden korkmadan işlemciye yüklenen diğer yazılımları da gönül rahatlığıyla çalıştırabileceksiniz. Yani Doom III'te karşınıza çıkan korkutucu rakiplerinizi, aynı anda arka planda bir video dosyası indirirken, Outlook Express çalışırken, pek çok internet sayfası ve kelime işlemci yazılımı (word) açıkken, bilgisayarınızda herhangi bir tekleme olmadan öldürebileceksiniz.

    DUAL CORE CPU VE OYUNLAR

    Şimdi olaya bir de söz konusu işlemcilerin oyunlara getireceği katkıları düşünerek bakalım. Gidip iki yıllık eskimiş ekran kartınızı yeni 250 $ veya üstü PCI-e bir ekran kartıyla değiştirdiniz ve artık en son çıkan bütün 3B oyunları 1280x1024 ve 32 bit ile mükemmel bir şekilde çalıştırabiliyorsunuz Kendinize bu çözünürlüğü destekleyen bir de LCD monitör aldığınızı varsayalım. Artık keyfinize diyecek yok. Oyun üreticileri çoklu iş parçası teknolojisine sahip işlemci mimarilerinden yararlanmaya başladıkça çift çekirdekli sistemler kısa vadede 3B oyunların eksik kalan pek çok yönünü kapatabilir hale gelecek.

    Daha iyi bir yapay zeka, rakiplerinizin kendi aralarında daha iyi planlama yapması, daha iyi yollar bulması ve kendi alanlarını diğer oyuncuların saldırılarına karşı daha iyi savunması anlamına geliyor.Çift çekirdekli mimariler oyun içinde ilişkiye girebileceğiniz her şeyin daha fazla olması anlamına geliyor.Bir oyunda 10 araç olması yerine belki 40 veya 50 araç olacak. Ayrıca kalabalık davranışı gösteren sürülerimiz veya topluluklarımız da olabilir.

    Oyunlar konusunda biraz daha düşünelim: Şimdiye kadar yapay zekası bir insanınki kadar iyi olan bir bilgisayarla oyun oynadınız mı? Bu şu an mümkün değil. Daha fazla olasılığı değerlendirebilen, bir B planı olan karmaşık stratejiler kurabilen, öğrenmeye uygun ve risk değerlendirmesi yapan sistemler, bilgisayarları daha değerli rakipler haline getirebilir. Eğitimsel amaçlı yazılımlar da bundan aynı oranda yararlanabilirler.

    Çift çekirdekli işlemcilerin getireceği yeniliklerin çoğu fark edilir olacak örneğin üzerinde pek çok geliştirme yapılabilecek bir alan olan oyun içi fizik veya fizik motoru bunlardan biri. Şelaleler ve göller gerçek hayatta ışığı nasıl yansıtıyorlarsa oyunlarda da öyle yansıtacaklar. Özellikle her patlamadan sonra ortaya çıkan ve bir birinin aynı olan siyah delikler yerine ufalanmış duvar ve kırılmış cam parçalarını nesnelerin yakınlarına dağılmış olarak göreceğiz veya patlayan oyuncuların parçaları sahnenin her tarafına dağılabilecek. Bir kapıyı kurşunlarla delik deşik edip etrafa saçılan odun parçalarını ayrıntılı bir şekilde izleyebilirsiniz.
    Şimdiki oyunlarda birini vuruyorsunuz ve aynı bez bir bebeğin yere düşmesi gibi yıkılıyor. İşte bu fiziksel modellemenin düzeltilebilmesi için Dual core işlemcilere de ihtiyaç vardır. Artık oyunlar binlerce kat daha fazla ayrıntı içerecek: daha fazla çokgen (polygon) ve parçacık, daha fazla tarama (shader) kısacası her şeyin daha fazlası. Eskiden 4,000 çokgenden oluşan kapı artık 40,000 çokgenden meydana gelecek. Bunların hepsi en son model görüntü kartları gerektirecek ancak aynı zamanda bir o kadar da işlemci gücünüzün olması şart.
    Bir köprüyü patlatarak dehşet yaratmadan önce suyun sakin parıltılarını görmek mi istiyorsunuz? Artık daha fazla işlemci yeteneğimiz olduğuna göre daha fazla su fiziğine sahip olmamamız için hiç bir neden yok. Yapay zeka alanında karakterler artık daha akıllı hale gelecek. Örneğin, Hitman'deki bir muhafız sizi öldürmeden önce yüzünde bir akıl karışıklığı ifadesi beliriyor. Diğer oyunlardaki karakterler ise sizi pek fazla takmadan ortalıkta amaçsızca geziniyor veya yapabileceklerinin çok azını yapıyorlar. Çift çekirdekli işlemcilerin iş parçacığı özelliği karakterlerin daha akıllı olmasını sağlayabilir. Bu oyun içi fizik gelişmeleri tabii ki işlemci gücünde önemli bir artış gerektiriyor. Aynı şekilde görüntü kartı gücünün de paralel olarak artması şart. Ancak çoklu-çekirdekli işlemciler görüntü kartı üzerine düşen yükün bir miktarını alabilir.
    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : İşlemciler hakkında bilgiler Ac10
    Takım : İşlemciler hakkında bilgiler Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    İşlemciler hakkında bilgiler Left_bar_bleue0 / 1000 / 100İşlemciler hakkında bilgiler Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : İşlemciler hakkında bilgiler Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    İşlemciler hakkında bilgiler Empty Geri: İşlemciler hakkında bilgiler

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 28 Tem. 2008 - 14:03

    Yeni Teknoloji ile Bilgi İşlemcilere de Gün Doğdu

    Çift işlemcili yonga setlerinin ofis uygulamalarında kullanımıyla gelen yeniliklerin başında ise Intel tarafından geliştirilen Active Management Technology (AMT) geliyor. Aktif yönetim teknolojisi sayesinde çift işlemcili bilgisayarların bağlı olduğu ağlarda çalışan IT yöneticileri karşı makine kapalı bile olsa bu cihazlara erişebiliyor. Bu sayede kapalı olan bilgisayarlara uzaktan erişerek, makineleri açmak, bakımını yapmak, tamir etmek ve yazılım indirmek mümkün oluyor.
    IT yöneticileri, bu teknolojinin özellikleri sayesinde, bilgisayarların başına gitmeye gerek kalmadan sistemlerdeki sorunu teşhis ve tamir edebiliyor, böylece sistemlerin devre dışı kalma süreleri ve toplam sahip olma maliyetleri düşüyor. Ayrıca, IT yöneticisi, son kullanıcının müdahalesi gerekmeksizin, ağa bağlı bilgisayarların her birine güvenlik yamalarını otomatik olarak yükleyebiliyor.

    945G EXPRESS YONGA SETİ İLE 955X YONGA SETİNİN SUNDUĞU YENİ TEKNOLOJİLER

    955X yonga setinin eski 925X ve 925XE üzerine getirdiği ne var? En büyük fark, 955X'in çift çekirdekli işlemcilere destek vermesi. Bunun dışında 955X'e bellek erişiminde performans sağlayan Intel® Memory Pipeline Technology eklenmiş, bu teknoloji Intel'in iddiasına göre bellek erişimini optimize ediyor ve performansı arttırıyor. Diğer bir özellik ise Intel® Flex Memory Technology isminde, bu teknolojiyse farklı kapasitelerde bellek modülleri kullanılsa da çift kanal bellek erişiminin sürdürülmesini sağlıyor.



    955X yonga seti 800 ve 1066MHz veriyolu hızlarına destek veriyor, ayrıca daha önce hızaşırtma (overclock) yoluyla desteklenen 667MHz'lik DDR-2 bellekler artık direkt olarak desteklenmekte. Bu sayede bellek veriyolu bant genişliğinin işlemci veriyolu bant genişliğini aşması sağlanmış. Tabii DDR-2 667 bellek kullanmak zorunda değilsiniz, 1066MHz veriyolu kullanan bir işlemciyi 533MHz'lik belleklerle de doyurabilmek mümkün. 955X'de en fazla bellek boyutu da 8GB'a yükselmiş.

    • Intel Pentium 4 ve Pentium D işlemcilerine destek.
    • 800 ve 1066MHz işlemci veriyolu
    • PCI Express veriyolu (Toplam 22 hat)
    • DDR2 bellek desteği, 533 ve 667MHz
    • 3 Gb/s Serial ATA (SATA2) arabirimi (4 port).
    • UltraATA-100 arabirimi (1 port)
    • Intel Matrix RAID (SATA ve PATA)
    • Native Command Queuing (NCQ)
    • 8 adet USB 2.0 portu.
    • PCI v2.3 arabirimi (6 slota kadar kullanılabilir)
    • HD Audio ses sistemi, 7.1 kanal desteği

    • Intel Pentium 4 ve Pentium D işlemcilerine destek.
    • 800 ve 1066MHz işlemci veriyolu
    • PCI Express veriyolu (Toplam 22 hat)
    • DDR2 bellek desteği, 533 ve 667MHz
    • 3 Gb/s Serial ATA (SATA2) arabirimi (4 port).
    • UltraATA-100 arabirimi (1 port)
    • Intel Matrix RAID (SATA ve PATA)
    • Native Command Queuing (NCQ)
    • 8 adet USB 2.0 portu.
    • PCI v2.3 arabirimi (6 slota kadar kullanılabilir)
    • HD Audio ses sistemi, 7.1 kanal desteği

    Artık bazı özellikler tamamen anakart üreticilerine bırakıldı. Aslında bu birazda üreticilerin işine yarıyor.Aynı chipseti kullanan anakartlarda fiyat farkı yaratmak daha kolay oluyor.Asus kablosuz ağ desteğini diğer üreticilerden farklı olarak bazı üst düzey ana kartlarında kullanmaya devam ediyor.

    945G ve 955X çhipsetlerin sunduğu yeni özellikleri özetlersek;


    • High Definition Audio, ev sineması kalitesinde surround ses sağlarken, iki ses kanalını aynı anda evin ayrı odalarına yönlendiryor.
    • Intel Graphics Media Accelerator 950, resimler ve grafiklerle birlikte, yüksek tanımlı video özelliği için zengin görüntü kalitesi ve canlı renkler sağlıyor.
    • Müthiş 3D oyunlar için HD grafik sağlayan yüksek performanslı seri iç bağlantı teknolojisi olan PCI Express desteği sunuyor.
    • Yüksek bellek performansı için çift kanallı DDR2-667 bellek desteği sunuyor.
    • Fotoğraf, video ve müzik gibi verilere ve dijital içeriklere daha hızlı erişim sağlayan Matrix Storage Technology’si için destek sağlıyor.
    • Sistemin daha hızlı yanıt verebilmesi için Seri ATA II desteği sunuyor.
    Tabiî ki Asus kullanıcısına yine diğer üreticilerden daha fazla teknoloji sunuyor. Asusun sunduğu teknolojiyi aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

    Sonuç olarak Intel’in yeni platformları, yüksek hızlı bellek kullanımı ve daha fazla performans sağlayabilen 667 MHz hızında çift kanallı DDR2, daha fazla enerji tasarrufu ve daha sessiz bilgisayarları mümkün kılan Intel Speedstep teknolojisi, virüslerin sebep olduğu etkileri azaltmayı sağlayabilen Execute Disable Bit güvenlik özelliği ve daha fazla bellek adreslemesini mümkün kılan Intel Extended Memory 64 teknolojisine sahip bulunuyor..

    Çizim ve video veya ses/video işleme ve sıkıştırma gibi çok kaynak isteyen yazılımları kullananlar, başarım artışı ciddi şekilde çekici olduğundan, orta vadede çift çekirdekli işlemciye geçmekte tereddüt etmemeliler. Diğerleri ise gelecek aylarda hangi uygulamaları sıkça kullanacaklarına iyi karar vermeleri gerekiyor. Eğer çoğunluk yazılım iş parçası (thread) uyumlu ise Dual Core CPU'lar kesinlikle iyi bir seçim.

    Bu Makale Çeşitli Kaynaklardan Derlenmiştir

    Kaynak:http://www.cizgi.com.tr/

      Similar topics

      -

      Forum Saati Ptsi 29 Nis. 2024 - 17:00