BSDestek ®

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
BSDestek ®

HERKES BİRGÜN ŞARKIMIZI DİNLEYECEK ®


2 posters

    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE)

    ª¥-¢£ll
    ª¥-¢£ll
    Bayan Yönetici



    Kadın Mesaj Sayısı : 72
    Yaş : 35
    Nerden : Lüleburgaz
    Hobiler : makyaj yapmak:} kitap okumak, amaçsızca yürümek...
    Meslek : Üniversite Öğrencisi
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Deli10
    Takım : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Fbku5
    Adınız : Yaz
    BS Puanınız :
    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : sıkıcı,sıkıcı,sıkıcı.....
    Personalized field : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 05/08/08

    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Empty Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE)

    Mesaj tarafından ª¥-¢£ll Paz 15 Şub. 2009 - 20:04

    Amaçlar
    Bu üniteyi çalıştıktan sonra;
    • bilgisayar Destekli Eğitimin tanımını yapabilecek,
    • bilgisayar Destekli Eğitimin gelişimini anlatabilecek,
    • bilgisayar Destekli Eğitim uygulamalarını sıralayabilecek,
    • bilgisayar Destekli Eğitimin yarar ve sınırlılıklarını sayabilecek,
    • bilgisayar Destekli Eğitimde öğretmenin rolünü açıklayabileceksiniz.
    İçindekiler
    • Giriş
    • Bilgisayar Destekli Eğitim
    • Eğitimde Bilgisayar Kullanımının Tarihsel Gelişimi
    • Bilgisayar Destekli Eğitimin Yararları
    • Bilgisayar Destekli Eğitimin Sınırlılıkları
    • Bilgisayar Destekli Eğitimde Öğretmenin Rolü
    • Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar
    • Özet
    ÜNİTE 8
    Bilgisayar Destekli Eğitim
    Yazar
    Yrd.Doç.Dr. Ferhan ODABAŞI
    A N A D O L U Ü N İ V E R S İ T E S İ
    • Değerlendirme Soruları
    • Ek Okuma Kaynakları
    • Yararlanılan ve Başvurulabilecek Kaynaklar
    Çalışma Önerileri
    • Bu üniteyi çalışmadan önce bilgisayara ilişkin temel kavramları
    öğreniniz.
    • Bir öğretmen olarak Bilgisayar Destekli Eğitimden nasıl yararlanabileceğinizi
    meslektaşlarınızla tartışınız.

    1. Giriş
    Yirminci yüzyılın sonlarına yaklaştığımız şu yıllarda bütün toplumlar hemen her
    alanda köklü değişimler yaşamaktadırlar. Bilim ve teknolojideki "günlük" atılımlar,
    toplumların yapısını özellikle de eğitim sistemlerini etkilemektedir. Eğitimi daha
    verimli ve etkili hale getirme, yaygınlaştırma ve bireyselleştirme çabaları sonucunda
    ortaya çıkan bir yenilik de, Bilgisayar Destekli Eğitim olmuştur. Yirminci yüzyılda
    eğitime neredeyse damgasını vuran Bilgisayar Destekli Eğitim, eğitimde en güncel
    uygulamalardan birisi olma niteliğini günümüzde de sürdürmektedir.
    Bu ünitede Bilgisayar Destekli Eğitimin yapısı, işleyişi ve uygulamalarını inceleyecek
    ve bu sistemde öğretmenin rolünü tartışacağız.
    2. Bilgisayar Destekli Eğitim
    Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ve eğitime verilen önemin artmasıyla, eğitim
    sorunlarının çözümünde teknolojik olanaklardan yararlanmak kaçınılmaz hale gelmiştir.
    Bu teknolojik olanaklardan birisi olan bilgisayar, içinde yaşadığımız yüzyılın
    temel kültür öğelerinden biri olup, kullanımı hızla yaygınlaşan bir araç haline
    gelmiştir. Günümüzde bilgisayarı tanıma kaçınılmaz bir olgu haline gelmiştir. Öyle
    ki, bilgisayarı tanıma, çağdaş bir insan için, okur-yazarlık gibi etkinlik sayılmaktadır.
    Bilgisayar Destekli Eğitime yol açan olgular nelerdir?
    Eğitim isteğinin artması, öğrenci sayısının ve bilgi miktarının çoğalması, öğretilecek
    içeriğin karmaşıklaşması ve bireysel eğitimin önem kazanması gibi nedenlerle
    bilgisayarın eğitimde kullanılmaya başlaması, Bilgisayar Destekli Eğitim uygulamalarını
    başlatmıştır.
    Bilgisayar Destekli Eğitimin tanımını verebilir misiniz?
    Bilgisayar Destekli Eğitimin çeşitli tanımları verilmektedir. Bu tanımlardan ilkine
    göre Bilgisayar Destekli Eğitim bilgisayar teknolojisinin öğretim sürecindeki uygulamalarınını
    herbiridir. Bu uygulamalar bilgi sunmak, özel öğretmenlik yapmak,
    bir becerinin gelişmesine katkıda bulunmak, benzeşim gerçekleştirmek ve sorun çözücü
    veri sağlamak olabilir.
    Başka bir tanıma göre ise, Bilgisayar Destekli Eğitim, öğrencilerinin bilgisayar sistemine
    programlanmış olan dersleri etkileşimde programlanmış olan dersleri etkileşimde
    bulunarak, doğrudan alabilmeleridir.
    Bu tanımların bir sentezini ise bu ünite için kabul edilecek bir başka tanım vermektedir.
    Bu tanıma göre; Bilgisayar Destekli Eğitim, bilgisayarların ders içeriklerini
    doğrudan sunma, başka yöntemlerle öğrenilenleri tekrar etme, problem çözme,
    alıştırma yapma ve benzeri etkinliklerde öğrenme-öğretme aracı olarak kullanılmasıyla
    ilgili uygulamalardır.
    Bilgisayar Destekli Eğitimin temelinde uyarı, yanıt ve pekiştirme öğeleri bulunmaktadır.
    Öğrenciye bilgisayara bağlı terminal veya monitörde uyarıcı olarak bilgi
    sunulmakta, bu bilgiye ilişkin soruya öğrenci yanıt vermekte, yanıtın niteliğine göre
    de kendisine pekiştirme sunulmaktadır. Bu etkinliklerin tekrarı belirli konularda
    öğrenci davranışında değişiklik yapmaktadır. Bu da öğrenmenin oluşması anlamına
    gelmektedir.
    3. Eğitimde Bilgisayar Kullanımının Tarihsel
    Gelişimi
    Eğitimde bilgisayar kullanımının, yani bilgisayar destekli eğitimin tarihçesini bu
    çalışmaya ışık tutması açısından Dünyadaki ve Türkiye’deki gelişimiyle incelemek
    yerinde olacaktır.
    1950’li yılların sonlarında Amerika Birleşik Devletleri’nde, Stanford ve Illinois gibi
    gelişmiş üniversitelerde, bilgisayar yönetsel amaçlarla kullanılmaktaydı. 1960’lı ve
    1970’li yıllarda maliyeti daha düşük bilgisayarların devreye girmesiyle, eğitim uygulamaları
    ile ilgili projeler de geliştirilmeye başlanmıştır. Bu projelerden en önemlileri
    IBM 1500, PLATO ve TICCIT sistemleridir.
    Florida Eyalet Üniversitesi’nce gerçekleştirilen IBM 1500 projesi ile önceleri üniversite
    düzeyinde bilgisayar destekli fizik ve istatistik öğretimi, daha sonraları 1960’ların
    ortasında ise okuma ve matematik becerilerinin yükseltilmesine ilişkin öğretim
    yapılmıştır.
    Bilgisayarın eğitimde kullanılmasına ilişkin ilk geniş kapsamlı proje sayılabilen
    PLATO ise İllinois Üniversitesince, Control Data Corporation işbirliğiyle gerçekleştirilmiştir.
    Projenin amacı, üniversitelerde değişik disiplin alanında öğrencilerin bilgisayar
    destekli öğretim gereksinimini karşılamaktır. Plato sistemi yıllardır başarı
    ile uygulanmakta ve günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. TICCIT sistemi ise,
    1977’de Texas ve Brigham üniversitelerince ortaklaşa geliştirilen ve özellikle Matematik
    ve İngilizce derslerine yer veren bir projedir.
    Amerika’daki bu projelerin etkisiyle, 1970’li yıllarda İngiltere, Fransa ve Federal Almanya’da
    bilgisayar destekli öğretim konusunda aşamalar kaydedilmiştir. İngiltere’de
    1980 yılında yürülüğe konulan "Mikro-Elektronik Eğitim Programı; Fransa’da
    1983’te "100.000 Bilgisayar" hedefinin belirlenmesi ve bu hedefe kısa sürede varılması
    üzerine 1985’te "Herkes için İnformatik" programının başlatılması; Federal Almanya’da
    1975’te orta öğretimin üst kademelerine bilgisayar eğitimi verilmesi ve
    daha sonra alt kademelerine de yaygınlaştırılması bu gelişmelere örnek olarak verilebilir.

    Bilgisayar Destekli Eğitimin Türkiye’deki gelişimi nasıl olmuştur?
    Günümüzde bilgisayarlar ve bunlara dayanan teknolojiden eğitimde yararlanılması
    Türk Eğitim sisteminde de üzerinde çok durulan bir konu haline gelmiştir. Türkiye’de
    1984 yılından beri bilgisayar destekli eğitimin eğitim ve öğretim kurumlarında
    uygulanması gündemdedir.
    Ancak bilgisayar destekli eğitim uygulaması, daha önceleri eğitim teknolojisinin
    önemini vurgulayan ve eğitimin her kademesinde eğitim teknolojisinin işe koşulmasını
    öngören Dördüncü ve Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planlarında ve Milli Eğitim
    Temel Kanununun her derecede ve türdeki eğitim programlarının yöntem araç
    ve gereçlerin bilimsel ve teknolojik esaslara, yeniliklere, ihtiyaçlara göre geliştirileceği
    belirtilen 13. maddesinde temelini bulmuştur.
    1984 yılında Türkiye’de ortaöğretim kurumlarına 1100 mikrobilgisayar alınmış ve
    bilgisayar eğitimine başlanmıştır. Daha sonraları ise bilgisayar eğitimi yerine bilgisayarın
    bir eğitim aracı olarak kullanıldığı bilgisayar destekli eğitim uygulamalarının
    başlatılması uygun görülmüştür. 12-13 Ekim 1987 tarihlerinde İstanbul’da "Türkiye’de
    Bilgisayar Destekli Eğitim Konferansı" düzenlenmiştir.
    Türkiye’de bilgisayar destekli eğitim çalışmaları ilk olarak bu konferansta bilgisayar
    destekli eğitim konusunda devlet eğitim sektörü temsilcileri ve yabancı uzmanlar
    görüş alışverişinde bulunmuşlardır. Aynı toplantıda dönemin Başbakanı tarafından
    belirtilen "Bilgisayar Destekli Eğitimde Bir Milyon Bilgisayar" hedefi Türkiye’de
    bilgisayar destekli eğitime verilen önemin bir göstergesi olmuştur.
    Bilgisayar destekli eğitim konusunda 5-6 Ağustos 1989 tarihlerinde İstanbul’da toplanan
    "BDE Birinci Danışma Kurulu’nda uygulama modeli, yazılım, öğretmen yetiştirme,
    donanım ve BDE deneme planlanması konuları tartışılmıştır. 26-27 Haziran
    1990 tarihlerinde İstanbul’da toplanan "BDE Projesi Değerlendirme ve Danışma
    Kurulu II. Toplantısı’nda ise Bakanlığın hedefleri doğrultusunda BDE’e yapılan ve
    yapılacak yatırımlar görüşülmüştür.
    Bilgisayarın eğitimde kullanılma çalışmalarının başlatıldığı 1984-1990 yılları arasında
    Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaöğretim kurumlarında yaklaşık 5000 adetlik
    bir bilgisayar potansiyeli oluşturulmuştur. Mart 1990’da Milli Eğitim Bakanlığı
    ile Dünya Bankası arasında imzalanan Milli Eğitim Projesi ile ortaöğretimdeki bilgisayar
    adedinde artış olduğu kuşkusuzdur. Çünkü hedeflerinden biri yeni enformasyon
    ve iletişim teknolojilerinin eğitim sistemine uygulanması olan bu proje çerçevesinde
    53 lisede bilgisayar okur-yazarlığı ve bilgisayar destekli eğitim hedeflenmiştir.
    Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaöğretim kurumlarında bilgisayarların
    eğitimde kullanılmasına verilen önem, özel öğretim kurumlarına da yansımıştır.
    Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim kurumları Genel Müdürlüğü’nün 14 Ağustos
    1991 tarih ve 60606 sayılı yazısı ile özel okul ve dersanelerde bilgisayarın eğitim-öğretim
    ve yönetim faaliyetlerinde kullanılması gerekli görülmüştür.
    Öte yandan Milli Eğitim Bakanlığı, bilgisayar destekli eğitimin önemli bir bütünleyici
    olan yazılım konusunda da önemli aşamalar kaydetmiştir. 1989-1990 öğretim
    yılında 37 ders için 2000 saatlik yazılım gerçekleştirilmiştir. 1990-1991 dönemi için
    gerçekleştirilmesi öngörülen yazılım ise 5000 saatttir. Günümüzde Milli Eğitim Bakanlığınca
    geliştirilen birçok ortak proje ile Bilgisayar Destekli Eğitimin yaygınlaştırılması
    ve geliştirilmesi sürmektedir.
    4. Bilgisayar Destekli Eğitimin Yararları
    Kuşkusuz her yöntem ya da sistem bünyesinde yarar ve sınırlılıkları bir arada taşır.
    Bir yöntemin yarar ve sınırlılıklarının bilinmesi ise o yöntemi uygulamak isteyenlere
    ışık tutar. Dolayısıyla bu ünitede Bilgisayar Destekli Eğitimin önce yararları, daha
    sonra ise sınırlılıkları anlatılacaktır.
    Bilgisayar Destekli Eğitimin yararlarını şöyle sıralamak olasıdır;
    • Bilgisayar Destekli Eğitim öğrencilere kendi hızlarında ve düzeylerinde ilerleyebilme
    olanağı verir, dolayısıyla bireyselleştirilmiş, öğrenci merkezli bir öğretimin
    oluşmasına yol açar.
    • Bilgisayar Destekli Eğitim etkileşim sağladığı için en sıkıcı çalışmaları bile ilginç
    kılabilir. Renk ve grafik gibi görsel uygulamalar sayesinde öğrenme etkili
    kılınır.
    • Hem anında dönüt sağladığı için, hem de sağlanan dönüt öğretmeninki gibi
    herkesin içinde olmadığı için öğrenciye rahatlık sağlar.
    • Benzeşimler sayesinde öğrencilere özgün ortamlar sağlar. Öğrenciler benzeşimler
    yoluyla dış dünyaya açılma şansını bulurlar. Sınıf içinde uygulanması
    olanaksız ya da tehlikeli olabilecek deneylerin gerçekleştirilmesinde de Bilgisayar
    Destekli Eğitim yazılımları kullanılabilir.
    • Bilgisayar Destekli Eğitim uygulamaları sayesinde öğretmen zamanını daha
    rahat kullanabilir. Yazı tahtasına yazılarak zaman kaybına yol açan araştırma
    türü çalışmalar bilgisayar aracılığıyla verilebilir. Öte yandan bir konuyu kaçıran
    öğrenci öğretmeni rahatsız etmeksizin, aynı konuyu bilgisayardan işleyebilir.
    5. Bilgisayar Destekli Eğitimin Sınırlılıkları
    Bilgisayar Destekli Eğitimin sınırlılıkları ise şöyle sıralanabilir;
    • Bilgisayar Destekli Eğitimde öğrencilerin bilgisayarla birebir etkileşimde olmaları
    öğrenciler arası iletişimi engellemekte dolayısıyla öğrenciler sosyalleşme
    sürecinden yoksun kalmaktadırlar.
    • Bilgisayar yazılımlarında doğru ile yanlış arasına kesin bir çizgi çizildiği için,
    öğrenciden mükemmeliyet beklenir. Bu durumda öğrenciyi yüreklendirecek
    ve doğruya yönlendirecek bir mekanizma yoktur.
    • Bilgisayarla çalışmak kuşkusuz kitap sayfası çevirerek yapılan çalışmadan
    daha zordur. Dolayısıyla Bilgisayar Destekli Eğitim görecek öğrencilerin önceden
    bilgisayar okur yazarlığını kazanmış olmaları gereklidir.
    • Bilgisayar Destekli Eğitim yazılımları genellikle yabancı dil ve fen öğretimi
    alanlarında yoğunlaşmıştır. Sosyal Bilgiler öğretimi alanında fazla yazılım geliştirilmemesi
    bir eksikliktir.
    6. Bilgisayar Destekli Eğitimde Öğretmenin Rolü
    Bilgisayar Destekli Eğitimin verimliliğini sağlamada önemli rol oynayan etmenlerin
    başında öğretmen gelmektedir. Bilgisayar Destekli Eğitim konusunda öğretmenlerin
    yaklaşımı ise bu konuda aldıkları eğitime göre biçimlenmektedir. Her teknoloji
    gibi bilgisayar da kendi başına bir mucize değildir. Bu teknoloji de insan unsuruna
    bağımlı olup, onun yönetimi doğrultusunda iş yapabilmektedir. Dolayısıyla
    Bilgisayar Destekli Eğitimde yer alacak öğretmenlerin bu alanda eğitim almış olmaları
    gereklidir. Öğretmenler ancak bu eğitimi aldıkları takdirde Bilgisayar Destekli
    Eğitim yönetiminde başarılı olabilirler.
    Öğretmenlik meslek bilgisi kapsamında, öğretimin verimini arttırmaya ve her öğrenci
    için üst düzeyde öğrenmeyi amaçlayan öğretimde denetimi sağlamak için öğretmenin
    öğretim etkinliği öncesinde, sırasında ve sonrasında kullanması gereken
    kimi nitelikleri de olmalıdır. Bu nitelikler Bilgisayar Destekli Eğitime aktarıldığında
    karşımıza çıkan tablo şöyle olacaktır;
    • Öğretmen, yardımcı bellek birimlerinde ortaya çıkabilecek bir arızayı teşhis
    edip, sorumlulara telefonla aktarabilecek düzeyde, teknik terimleri
    öğrenmiş olmalıdır.
    • Öğretmen telefon veya yazıyla kendisine iletilen ve silme, kopyalama gibi
    basit işlemlerden oluşan bir süreci gerçekleştirebilecek beceri düzeyinde
    olmalıdır.
    ª¥-¢£ll
    ª¥-¢£ll
    Bayan Yönetici



    Kadın Mesaj Sayısı : 72
    Yaş : 35
    Nerden : Lüleburgaz
    Hobiler : makyaj yapmak:} kitap okumak, amaçsızca yürümek...
    Meslek : Üniversite Öğrencisi
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Deli10
    Takım : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Fbku5
    Adınız : Yaz
    BS Puanınız :
    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : sıkıcı,sıkıcı,sıkıcı.....
    Personalized field : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 05/08/08

    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Empty Geri: Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE)

    Mesaj tarafından ª¥-¢£ll Paz 15 Şub. 2009 - 20:04

    • Öğretmen bir bilgisayarın onarım gerektirdiği durumu, basit bir
    müdahaleyle çözümlenebilecek durumlardan ayırdedebilmelidir.
    • Öğretmen donanımdan kaynaklanan problemleri, yazılımdan kaynaklanan
    problemlerden ayırdedebilmelidir.
    • Öğretmen birkaç dakikada çözemeyeceği, yardıma ihtiyaç gerektiren
    durumları çok kısa süre içerisinde teşhis edebilmelidir. Ancak böylelikle
    ders içinde ortaya çıkan ve çözümü zaman alacak bir problemi çözmeye
    çalışarak zaman kaybetmesinin önüne geçebilir.
    Uzun bir süre bilgisayar kullanıcısı olanlar, yukarıda sıralanan niteliklerin ancak
    orta vadede ve bilgisayar kullanımıyla edinebileceğini bilirler. Bu niteliklerin kazandırılmasında
    eğitim, sadece bu sürecin biraz kısaltılmasını sağlayabilir.
    Bilgisayar Destekli Eğitimde görevlendirilen öğretmenin başka ne türlü niteliklere
    sahip olması gereklidir?
    Yukarıda sayılanlar dışında, öğretmenin bilgisayar konusunda sahip olması gereken
    nitelikler de şöyle sıralanabilir:
    • Herşeyden önce. öğretmenin Bilgisayar Destekli Eğitime inanması sağlanmalıdır.
    Bilgisayarın onun karşısında değil, yanında yer aldığına inanmayan
    bir öğretmenin -herşey ne kadar kusursuz düzenlenirse düzenlensin- uygulamayı
    sabote etmesinin önüne geçilemez.
    • Bilgisayar, öğretmenin en çok zamanını alan işlerini üstlenecektir. Öğretmene
    bu şekilde boşalan zamanını, eğitimin verimliliği ve kalitesini yükseltmek
    için, nasıl kullanması gerektiği öğretilmelidir. Bu, öğretmenin daha önce almış
    olduğu eğitimin bir bölümünün tekrarlanması anlamına gelebilir. Ancak belirli
    bir süre bilgi aktarıcı olarak görev yapan öğretmende, kolay kolay silinmeyecek
    alışkanlıkların oluştuğu unutulmamalıdır.
    • Gerek bilgisayar programlarının sahip olduğu imkanları kullanarak, gerekse
    sınıf içinde dolaşıp öğrencileri gözleyerek izlemek, öğretmenin en önemli görevlerinden
    biri durumuna gelecektir. Öğretmene bu konuda yardım edilmelidir.
    Kaldı ki aktarma işinin bilgisayar tarafından üstlenildiği uygulamalarda,
    öğrencinin durumunu gösteren ipuçları da değişir. Öğretmenlerin bu konuda
    da bilgilendirilmesi gerekir. Ayrıca öğrencide teknoloji tarafından izlenme
    duygusunun yaratılmaması gibi ayrıntılar de Bilgisayar Destekli Eğitimin başarısı
    için büyük önem taşır.
    • Öğretmenin sınıf içindeki davranışlarında, öğrenciyi izlemek dışında da önemli
    değişiklikler beklenebilir. Öğrencilerin anlamadıkları yerlerde soru sormalarını
    sağlamak, geleneksel yaklaşımdan daha büyük önem taşır ve daha
    zordur. Bilgisayar benzetimleriyle oluşturulmuş olan deney ortamlarında -öğrenciler
    için de yeni bir uygulama olması yüzünden- yönlendirme ihtiyacı oldukça
    yüksektir. Bilgisayar Destekli Eğitimin sağladığı bireysellik imkanını zedeleyecek
    davranışlardan kaçınılması için, bazı alışkanlıklardan kurtulmak gerekir.
    Bu tür örnekler çoğaltılabilir. Bütün bu örnekler, öğretmenlerin daha önce
    karşılaşmadıkları durumlardır ve bu durumlarda nasıl davranılacağı öğretmene
    öğretilmelidir.
    • Ders bittikten sonra, öğrencilerin dersi izlemesi sırasında elde edilen ve bilgisayara
    kaydedilen veriler varsa, bu verilerin değerlendirilmesi de, Bilgisayar
    Destekli Eğitimin önemli potansiyellerinden biridir. Öğretmenin bu konuda da
    desteğe ihtiyacı vardır. Sınıf içindeki uygulamadan elde edilen verilerin nasıl
    değerlendirilebileceği önemli bir eğitim ihtiyacıdır. Sonuçların daha önceki yıllardaki
    sonuçlarla ve diğer sınıflarla karşılaştırılmasının sağlanabileceği avantajlar,
    öğretmene önemli ufuklar açar.
    Kolaylıkla görülebileceği gibi, Bilgisayar Destekli Eğitimde görev alacak öğretmenlerin
    yetiştirilmesi problemi, bilgisayar ağırlıklı değil, eğitim ağırlıklı bir eğitim
    programı gerektirir.

    7. Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar
    Eğitimde bilgisayarların kullanılmasında büyük bir kavram kargaşası yaşanmaktadır.
    Bu ünitede Bilgisayar Destekli Eğitim adı altında anlattığımız uygulamayı değişik
    kaynaklarda, Bilgisayarla Eğitim, Bilgisayara Dayalı Eğitim, Bilgisayar Aracılığıyla
    Öğretim vb. başlıklar altında görmemiz mümkündür. Bu kavramlar gözden
    geçirildiğinde benzer görülmektedir. Ancak, içeriklerine bakıldığında çoğunun aynı
    anlamda kullanılmadığı görülmektedir. İşte uygulamalardaki bu farklılık kavram
    karmaşası doğurmaktadır. Dolayısıyla bu bölümde eğitimde bilgisayarların
    kullanılmasında yaşanan kavram karmaşasında önemli rolü olan bilgisayarla öğrenme-
    öğretme uygulamalarının başlıca türleri beş ana başlık altında toplanacaktır;
    1. Öğretim Amaçlı Uygulamalar
    2. Tekrar ve Alıştırma Amaçlı Uygulamalar
    3. Benzeşim Amaçlı Uygulamalar
    4. Oyun Amaçlı Uygulamalar
    5. Başvuru Kaynağı Amaçlı Uygulamalar
    Bu uygulamaların farklılıklarının anlaşılabilmesi için herbirini kısaca açıklayalım.
    7.1. Öğretim Amaçlı Uygulamalar
    Bilgisayarlar bu uygulamada belirli ders içeriğini öğrenciye sunmakta kullanılmaktadır.
    Bu uygulama bir anlamda özenle oluşturulmuş ders kitaplarına benzer. Amaç
    yeni bir bilgiyi öğrencilere sunmaktır. İyi hazırlanmış bir uygulamada yeni kavramlar
    anlamlı parçalara ayrılır ve öğrencilerin kavramları anlayıp anlamadığı sık sık
    kontrol edilir. Bu tür uygulamalarda öğrencilere dönüt verilmesi ve değişik çözüm
    yolları önerilmesi çok önemlidir aksi taktirde bu uygulamaların ders kitaplarından
    tek farkı, öğretim materyalinin bilgisayar ekranınından yansıtılması olacaktır. Bu
    aşamada öğretim amaçlı uygulamaların genel akış şemasını vermek yerinde olur.
    Bu uygulamada bir girişten sonra öğrenciye bilgi sunulur ve bilgiye ilişkin soru sorulur.
    Öğrencinin verdiği yanıt değerlendirilir ve sonuç kendisine bildirilir.
    Öğretim amaçlı uygulamalar eğitimde yeni bir kavramın öğretilmesinde ya da başka
    bir eğitim ortamında öğretilmesi sorun çıkacak konuların öğretilmesinde kullanılmaktadır.
    7.2. Tekrar ve Alıştırma Amaçlı Uygulamalar
    Bilgisayar Destekli Eğitimde en yaygın kullanımı olan uygulamalar alıştırma ve
    tekrar amaçlı olanlardır. Bu uygulamada bilgisayara belirli bir konuda alıştırmalar
    programlanmıştır. Öğrenciye bir alıştırma verilir yanıtlaması istenir, yanıt değerlendirilir
    ve bir diğer araştırmaya geçmeden dönüt sağlanır.
    Bu uygulamada bilgisayar öğretmene yardımcı bir ortam olarak hizmet verir. Burada
    öğretmenler tarafından işlenen derslerle tutarlı olmak önemlidir. Derste işlenmeyen
    konularla ilgili araştırmalar öğrencilere verilmez, yani bu uygulama derste
    işlenen konuların tekrarında ilgili araştırmalarda destek olarak kullanılır. Bu uygulamaların
    en önemli sınırlılığı yeni kavramların öğretilmesinde yetersiz kalmalarıdır.
    7.3. Benzeşim Amaçlı Uygulamalar
    Üstünde incelemeler yapılarak öğrenilmesi gereken olgu, olay ve varlıkların benzeşimi
    bilgisayar aracılığı ile gerçekleştirilebilir. Tehlikeli ve karmaşık fizik, kimya deneyleri,
    mühendislik alanlarına ilişkin öğrenme-öğretme konuları gerçeğe son derece
    yakın biçimde bilgisayarla şematize edilebilir. Örneğin, bir hidrolik veya elektrik
    devresi bilgisayar terminalinde izlenilebilir. Bu uygulamada öğrenci olası yanlışlarını
    kolayca görebilir. Kendisine ve başkasına zarar vermeden, gereksiz malzeme
    kullanımına yol açmadan olayı izleyebilir ve yapabileceği etkinlikleri daha somut
    olarak görme olanağına kavuşur.
    Bilgisayarın benzeşim etkinliklerinde kullanımında öğretmen anlatacağı konuya
    ilişkin gerçek ve idealize durumları öğrencileri için hazırlama olanağına kavuşmaktadır.
    Bu kullanımda, karmaşık olgu ve olaylar bilgisayar yardımı ile sınıfa veya evlere
    getirilebilmektedir. Bu uygulama, bilgisayarı şimdiye kadar bilinen en etkili
    eğitim aracı yapacak güçtedir. Bu tür kullanımda bilgisayar, öğrenilmesi söz konusu
    olan durumları daha somutlaştırma, ilişkilere hareket unsuru katma rolü oynayıp,
    sonuçları açık biçimde ilgililerin yararına sunmaktadır. Kısaca belirtmek gerekirse,
    gerçek yaşantıdaki olgu ve olayların çok iyi düzenlenmiş benzerlerini yaratma
    bilgisayar yardımı ile olanaklı hale gelmektedir.
    7.4. Oyun Amaçlı Uygulamalar
    Oyun, çocukların ve gençlerin yaşamında önemli bir etkinliktir. Kişilik ve arkadaşlık
    ilişkileri ile bedensel gelişimde önemli işlevlere sahip bulunmaktadır. "Zihinsel
    becerileri kazandıracak, el-göz koordinasyonunu sağlayıp, geliştirecek programların
    bilgisayarla izlenmesi" yararlı görülmektedir. Günümüzde bilgisayar oyunları
    çocuk ve gençlerin, hatta yetişkinlerin tutku ile oynadıkları, izledikleri etkinliklerdir.
    Bilgisayar oyun sürecine oyuncakların bilgisayarla donatılması ve oyunların
    bilgisayara yüklenmesi biçiminde katılmıştır. Oyun türlerine "bilgisayar oyunu"
    denilen bir etkinlik katılmış ve kendisine önemli bir yer edinmiştir.
    Bilgisayar oyunları çocukların olgu ve olayları algılama, kritik durumlara ilişkin karar
    alma ve etkinlikte bulunma bilgi ve becerilerinin kazanılmasına katkı sağlamaktadır.
    Bu nitelikler, üzerinde önemle durulan konulardır. Bazı bilgisayar oyunlarının
    çocukları şiddete özendirebileceği tartışma konusu olabilmektedir. Bu konuda
    eğitsel oyunları hazırlayan ve bunlar arasında seçim yapma durumunda olan programcı,
    öğretmen ve eğitimcilerin daha dikkatli olmaları ile sorun önlenebilir.
    Bilgisayar oyunlarının en önemli yararlarından birisi de bu oyunlar sayesinde bilgisayarla
    çocuk arasında yakınlaşma ve teknoloji kültürü kazanmaya olanak sağlamasıdır.
    7.5. Başvuru Kaynağı Amaçlı Uygulamalar
    Gelişen teknolojiler sayesinde bilgisayar bir ansiklopedi hatta kütüphane konumuna
    gelmiştir. Yeni yazılımlar ve çoklu ortamlar teknolojisi sayesinde görüntü zenginliği,
    hareket ve ses özellikleriyle donanan bilgisayarlardan başvuru kaynağı olarak
    yararlanmak olasıdır. Örneğin Kurtuluş Savaşı CD’si aracılığıyla Kurtuluş Savaşında
    yer alan askerlerin kıyafetleri, kullandıkları silah türlerine kadar bilgiler alınabilir.
    Okulların tüm yapacağı uygun donanım ve yazılımları sağlamak böylece
    öğrencilere bir başvuru merkezi oluşturmaktır.
    Özet
    Eğitimi daha verimli ve etkili hale getirme, yaygınlaştırma ve bireyselleştirme çabaları sonucunda
    ortaya çıkan Bilgisayar Destekli Eğitim 20. yüzyıla damgasını vuran bir eğitim uygulaması
    olmuştur. En önemli sınırlılığı olan öğrencileri sosyalleştirme sürecinden uzaklaştırması
    dışında Bilgisayar Destekli Eğitim öğrenciye bireysel öğrenim olanağı sunma, etkileşimi
    yükseltme, anında dönüt sağlama ve öğretmene daha fazla zaman sağlama gibi yararlara
    sahiptir. Bilgisayar Destekli Eğitim uygulamasında yer alacak öğretmenlerin bilgisayar eğitim
    almış, teknolojiye karşı olmayan öğretmenler olması gereklidir. Bilgisayar Destekli Eğitim
    farklı uygulamaları ile eğitimde çeşitli alanlarda yarar sağlayabilir. Öğretim amaçlı uygulamalar
    sayesinde öğrenci yeni bilgilere erişir, tekrar ve alıştırma amaçlı uygulamalarda
    ise, daha önceden öğrendiği bir konu hakkında çeşitli alıştırmalar yapma olanağı bulur. Benzeşim
    amaçlı uygulamalar başka türlü sınıf ortamına getirilmesi imkansız ya da maliyetli
    olabilecek eğitim ortamlarının sınıfa getirilmesini sağlarken, oyun amaçlı uygulamalar ise
    öğrenciyi eğlendirirken düşündürmeyi ve değişik beceriler kazandırmayı hedefler. Başvuru
    kaynağı amaçlı yazılımlar ise okullar için küçük birer kütüphane ortamı oluşturmaktadır.
    Değerlendirme Soruları
    Aşağıdaki soruların yanıtlarını seçenekler arasında bulunuz.
    1. Aşağıdakilerden hangisi bilgisayarların eğitimde kullanılmasını yaygınlaştıran
    etmenlerden birisi değildir?
    A. Eğitim isteğinin artması
    B. Bireysel öğrenimin önem kazanması
    C. Toplumun refah seviyesinin yükselmesi
    D. Öğrenci sayısının çoğalması
    E. Bilgi miktarının artması
    2. Bilgisayar Destekli Eğitimde aşağıdaki öğelerden hangisi yer almaz?
    A. Yanıt
    B. Dönüt
    C. Pekiştireç
    D. Etkileşim
    E. Ceza
    3. Bilgisayar Destekli Eğitim uygulamaları sayesinde;
    A. Öğretmen zamanını daha rahat kullanabilir.
    B. Benzeşimlerle öğrencilere özgün ortamlar sağlanır.
    C. Öğrenciler kendi hızlarında ilerleyebilir.
    D. Öğrenciye sürekli dönüt sağlanır.
    E. Yukarıdakilerin hepsi
    4. Aşağıdakilerden hangisi Bilgisayar Destekli Eğitimin sınırlılıklarındandır?
    A. Etkileşim fazladır.
    B. Sosyalleşme engellenmektedir.
    C. Fazla dönüt verilmektedir.
    D. Öğretmen çok zaman harcamaktadır.
    E. Öğrenci için sıkıcı bir uygulamadır.
    Aşağıdaki cümlelerin DOĞRU ya da YANLIŞ olduklarını belirleyiniz.
    5. Bilgisayar Destekli Eğitim uygulamasını yürütecek öğretmenlerin bu
    konuda eğitim almış olmaları gerekir.
    6. Tekrar ve alıştırma amaçlı uygulamalarda verilen araştırmaların daha
    önceden işlenen konularla ilgili olması gerekir.
    7. Bilgisayar oyunları çocuklara hiçbir katkı sağlamaz.
    8. Benzeşim amaçlı uygulamalar tehlikelidir.
    Ek Okuma Kaynakları
    Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Destekli Eğitim Birimi Çalışma Raporları
    Eğitim Teknolojisi ve Bilgisayar Destekli Eğitim 1. Sempozyumu, Bildiriler. Anadolu
    Üniversitesi 25-27 Eylül 1991.
    Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim Konferansı MEGSB. İstanbul 12-13 Ekim
    1987.
    Şeniş, Fethi. Açıköğretimde Eğitsel İletişim Ortamı Olarak Bilgisayar. Eskişehir;
    Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:333, 1993
    BT Haber Dergisi
    Yararlanılan ve Başvurulabilecek Kaynaklar
    Alessi, Stephen M. ve Stanley Trollip. Computer Based Instruction. Prentice Hall,
    1991.
    Hızal, Alişan. Bilgisayar Eğitimi ve Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Öğretmen
    Görüşlerinin Değerlendirilmesi Eskişehir; Anadolu Üniversitesi Eğitim
    Fakültesi Yayınları, 11, 1089.
    Odabaşı, Ferhan. Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar Kullanımı Eskişehir; Anadolu
    Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 45, 1997.
    Taşcı, Cemalettin. Bilgisayar Destekli Eğitimde Öğretmen Yetiştirme Problemi.
    Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Destekli Eğitim Çalışma Raporları Na AC01,
    Ekim, 1990.
    Rushby, N.J. "Computer Assisted Learning." The International Encyclopedia of
    Educational Technology. Ed: Michael Eraut, Pergamon Press, Oxford. 1989, ss.
    149-158.
    B İ L G İ S A Y A R D E S T E K L İ E Ğ İ T İ M
    UFBAZARRATH
    UFBAZARRATH
    Forum Kurucusu

    Forum Kurucusu


    Kadın Mesaj Sayısı : 568
    Yaş : 32
    Nerden : cehennemin göbeğinden
    Hobiler : SİYASET KONUŞMAK
    Meslek : avara
    <fieldset><legend>Bilgiler</legend& : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Ac10
    Takım : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Gsgu1
    Adınız : EREN GÜNEŞ
    BS Puanınız :
    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Right_bar_bleue

    </fieldset></b>Mesaj : BS Destek
    Personalized field : Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Bayrakth6
    Kayıt tarihi : 25/07/08

    Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE) Empty Geri: Öğretim İlke ve Yöntemleri- Bilgisayar destekli eğitim(BDE)

    Mesaj tarafından UFBAZARRATH Ptsi 16 Şub. 2009 - 20:25

    PAYLAŞIM İÇİN SAĞOL

      Similar topics

      -

      Forum Saati Çarş. 8 Mayıs 2024 - 7:14